Arealgirlslife

Direktlänk till inlägg 28 december 2015

Depression

Av Isabelle - 28 december 2015 13:04

Tjaa

  

Har tänkt skriva detta inlägget ganska länge nu, så har tagit mig tid nu för jag tror att det kommer bli att ganksa långt inlägg.

Så, detta inläg kommer handla om depression, och detta är bara mina erfarenheter, tankar och åsikter!


En sak som jag inte förstår är varför man ska skämmas över att må dåligt?

Varför dölja det? 

Jag hatar verkligen att det är sådan tabu om att prata om depression, ångest, självmordstankar, självskadebeteende, mm. Det kommer knappast lösa sig om vi fortsätter låtsas om att det inte existerar, som att människor inte kan må psykiskt dåligt. 

Det kan vara vem som helst i din närhet som mår dåligt, men är rädd för att prata om det för man vet inte hur personerna runt om kring en ska reagera, (självupplevd upplevelse) och det kan vara VEM SOM HELST, din morsa, din bästa kompis, din brosa, hon som alltid går förbi dig på jobbet eller han som alltid är själv i skolan. 

Det värsta du nånsin kan säga till en deprimerad person är;

Men du kan ju inte må dåligt. Du har ju allt, så ryck upp dig lite nu va. 

Alltså, om du på riktigt tror att det kommer göra nån som helst nytta för den deprimerade så ligger din iq förmodligen på typ 12.  

Väldigt många är oförstående när det kommer till psykiska sjukdomar och tror att det är saker man kan tänka bort, men det är väl för fan självklart att det inte är så enkelt?

Jag föreslår att vi tar alla som uppvisar en förnedrande och total fucking oförstående attityd mot psykisk ohälsa och så ger vi dem lsd och skickar ut dem ensamma i skogen så kanske dem fattar hur det är när ens eget psyke vänder sig emot en. Bra idee right? :D 


Det värsta för mig var (och är) att inte bli tagen på allvar. Det va faktiskt snäppet värre en själva depressionen, bara jag tänker tillbaka på det vill jag bara slå allt och alla runt omkring mig, gråta och skrika.

Det värsta jag fick höra var:

Men du, du har kläder på kroppen, du har tak över huvet och du har mat för dagen. 

Jamen lever vi ett nått jävla u-land eller? Nej det gör vi inte, inte än iallafall.  

Här har vi då behovstrappan. 

Och eftersom vi inte bor i typ Afrika så är det svårt och klara sig på bara första "trappsteget".


För mig har det blivit bättre, men det är fan inte pga av psyktanten jag tvingades gå till, eller det milda antidepressiva jag fick, jag mådde bättre pga av mina nya polare jag fick genom min deppighet, det va dem som fick mig sluta känna mig som inget, och eftersom dem kände/känner som jag så lyfter man upp varandra från all skit om ni vet vad jag menar.


Men alltså, nu när jag mår bättre, känns det som att jag har blivit klokare som människa (ja det låter sjukt) för att jag vet hur det känns och jag har lättare att förstå personer som är deprimerade. 

Jag vet att jag kommer bli deprimerad igen och att detta förmodligen bara var nån liten början, och vem vet, nästa gång jag blir det kanske jag går lite längre än vad jag gjorde den gången vid sjön i oktober...



Detta blev nog ett ganska osammanhängande inlägg, men whatever jag orkar inte hålla på och fixa massa. xD

 
 
Myspys

Myspys

28 december 2015 16:07

Jättefint skrivet!
Kram <3

http://myspyskanal.bloggplatsen.se

Isabelle

28 december 2015 17:11

Aww tack så mycket!

Kramis^^

 
Ingen bild

saga

4 januari 2016 16:31

hej! fattar hur du menar. jätte bra skrivet!
och snälla kolla din mejL, BEHÖVER HJÄLP NUU!!

Isabelle

7 januari 2016 15:06

Thx.

Ska kolla den nu!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabelle - 20 mars 2016 21:12

Hej!    Orkar inte med bloggplatsen längre så har fixat ny blogg på blogg.se :) Kommer inte ta bort den här, men kommer dock inte skriva nåt mer här.  Kika gärna in på nya blogg istället som du hittar HÄÄÄÄÄR.   Ta hand om er nu och kika ...

Av Isabelle - 23 februari 2016 19:31

Tjo!    Har så sjukt jävla tråkigt atm så kör nån random tag jag hittade på nätet xD   VART VAR DU FÖR 3 TIMMAR SEN? Vilse i skogen... :O   VEM ÄR DU KÄR I? Min pöjk ;):*   HAR DU NÅNSIN ÄTIT EN KRITA? Jaa och det är fan asgott!   ...

Av Isabelle - 21 februari 2016 13:15


Heey!    Idag ska jag göra något sjukt pinsamt och som jag förmodligen kommer ångra att jag ens la upp xD Jag ska nämligen läsa ur min gamla dagbok!  Jag tror jag började skriva i den här när jag var typ... 10? 11? Något sånt så det kommer bl...

Av Isabelle - 21 februari 2016 12:29

Heeej mina små blåbär!      Yaaas, då har man fyllt år. Igen.  Och det var väl helt okej haha xD Åkte ner till Lund då på fredagen och gick på stan och åt middag då med morsan.  Köpte lite allt möjligt skit och det var mysigt haha. Sen ...

Av Isabelle - 16 februari 2016 18:25

Heej mina små blåbär!    Har haft ett bloggbreak nu haha, men är igång igen^^ Ska bli så sjukt sköt med sportlov nu snart.  Som jag sa någon gång innan så va jag sugen på att färga håret rött haha, well, nej inte längr xD Är extremt sugen på ...

Presentation


Heyy!

Isabelle heter jag, är en musik junkie och en allmänt weird person.
Så yeah, den här bloggen handlar mest om mig, så om du inte gillar mig kanske du ska klicka dig in på nåt annat. :)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Hur gammal är du som läser detta?
 9-12
 13-17
 18-25
 25-35
 35-45
 45-55
 55+

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards